فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری

 

فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری
World Federation of Tourist Guide Associations (W.F.T.G.A.)
این فدراسیون از سال ۱۹۸۷ شروع به فعالیت نموده است و بیش از هشتاد و هشت هزار راهنمای گردشگری از سراسر جهان در عضویت آن هستند. این اتحادیه سعی دارد به صورت حرفه ای در جهت ارتقا و رشد این صنعت تلاش نماید . هدف اصلی اتحادیه ارتقای بازار و اطمینان راهنمایان تور از این موضوع است که آنان سفیران منطقه هستند. این اتحادیه به حمایت از راهنمایان محلی در جهت ارائه ی خدمات حرفه ای تاکید دارد و فعالیت خود را در جهت عضوگیری از سراسر جهان ادامه می دهد. زبان رسمی فدراسیون انگلیسی می باشد. بخش اجرایی و برون مرزی دارای زبان های : انگلیسی ، فرانسوی ،‌ اسپانیایی ، ایتالیایی ، آلمانی ، روسی ، یونانی ، چینی ، ارمنی و ترکی نیز می باشد. آرم و نشان فدراسیون دستان گشاده دوستی و راهنمایی در سراسر جهان است.
اهداف
فدراسیون جهانی راهنمایان متعهد می شود:
•    برقراری تماس با راهنمایان عضو ، افراد و مؤسسات آموزشی در سرتاسر جهان در جهت تقویت مناسبات حرفه ای؛
•    ارائه راهنمایی های حرفه ای به صورت بین المللی و ارتقا و حمایت از علایق و درخواست ها؛
•    افزایش تصورات و بینش های حرفه ای و استفاده از راهنمایان محلی در تمامی مناطق؛
•    ارتقای کدهای جهانی اخلاق و مهارت ها؛
•    افزایش ، تشویق و برقراری بالاترین استانداردهای حرفه ای؛
•    توسعه آموزش های بین المللی و بهبود کیفیت راهنمایان از طریق آموزش و تحصیلات؛
•    تسهیل تبادل اطلاعات بین اعضاء
•    
کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری
این کنوانسیون بزرگترین گردهمائی راهنمایان گردشگری جهان است که به صورت دو سالانه و زیر نظر مستقیم فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود . از اهداف کنوانسیون  معرفی و بازدید جاذبه های فرهنگی ، تاریخی و طبیعی کشورهای میزبان ، توسعه پایدار صنعت گردشگری و ارتباط میان راهنمایان گردشگری و ارتقای دانش و اخلاق حرفه ای آنها براساس استانداردهای جهانی را می توان نام برد.
پیشینه کنوانسیون
بنیانگذار کنوانسیون یوسی گرا و اولین کشور میزبان در سال 1985در زادگاه وی در فلسطین اشغالی بود و به ترتیب کشورهای اتریش 1987 ، قبرس 1989 ، فنلاند 1991 ، آفریقای جنوبی 1993 ، سنگاپور1995 ، کانادا 1997، چین 1999 ، قبرس 2001 ، اسکاتلند 2003 ، استرالیا 2005 ، مصر 2007 ، اندونزی2009، استونی 2011، چین 2013 ، و جمهوری چک 2015 بوده اند. هردو سال یکبار کشورهای عضو درخواست میزبانی خودرا ارائه و پس از بررسی صلاحیت ها  در صورت تصویب هیات مدیره فدراسیون ، کشور میزبان انتخاب می شود. تشکلی که برای اولین بار قصد شرکت و کاندیدشدن را دارد می باید موافقت نامه تشکل دیگر از همان کشور را که زودتر عضو شده است و حداقل یکبار در کنوانسیون شرکت کرده است را دارا باشد.  
ایران میزبان سال 2017 کنوانسیون  
در پانزدهمین  فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری که در بهمن ماه 1393 در جمهوری چک برگزار شد از میان یازده کشور نامزد سه کشور ایران ، سنگاپور و دانمارک به عنوان کاندیدای نهائی انتخاب و در نهایت امر ایران برای اولین بار با  18 رای موافق ، میزبانی سال  2017 را کسب کرد  که پس از بازدید ده روزه  بازرسان فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری از ایران و زیرساخت های آن در دی ماه سال 1394، ایران رسما میزبان برگزاری کنوانسیون راهنمایان گردشگری سال 2017 شد  و کانون انجمن های کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور به عنوان مجری و میزبان انتخاب شد.     
شعارکشور ایران در این کنوانسیون : ایران ؛ مردمانی مهربان با آغوش باز ، فرهنگی کهن و پر رمز و راز نامگذاری شدکه این شعار توسط خانم روزالیند نیولند اوبه رئیس پیشین فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری از کشور اسکاتلند انتخاب شد.